
 

 

Dan Rather's Good Deed  
His critics should thank him for sinking the Fairness Doctrine.  

by Thomas W. Hazlett  
03/21/2005, Volume 010, Issue 25  

WHEN CBS Evening News faded out on March 9, marking the end of Dan Rather's career as a 
network anchor, bubbly conservatives toasted a momentous victory in the struggle against liberal 
bias. I propose quite another tribute--this one to celebrate the newsman's part in championing the 
cause of free speech. 

Dan Rather provided key expert testimony that figured prominently in the elimination of the Fairness 
Doctrine in August 1987. Some might suggest that by doing so, he unleashed a tide of real diversity 
in the opinion and news business, and thus helped seal the fate of his infamous 60 Minutes report on 
President Bush's National Guard service. And some would be right--but this irony does nothing to 
detract from Rather's important contribution to the demise of an egregious obstacle to the freedom of 
the press. 

The Fairness Doctrine, instituted in 1949, mandated that each radio or TV station (a) feature news 
and (b) offer balanced perspectives. The penalty for noncompliance was, potentially, the loss of a 
license, thus encouraging broadcasters to offer news and opinion only in their mildest, least 
controversial form. Yet, the reigning assumption was that speech was being protected by the 
Fairness Doctrine, not inhibited. 

The abolition of the Fairness Doctrine by Federal Communications Commission chairman Dennis 
Patrick brought a firestorm of protest. A bill to reinstate the doctrine passed the House 302-102 and 
the Senate 59-31, before being vetoed by President Reagan. 

What led the FCC to this bold move was a 1985 report documenting the doctrine's "chilling effect" on 
speech. 

One historical gem it contained was the campaign launched by the Democratic National Committee 
after the 1963 Nuclear Test Ban Treaty encountered populist opposition. The Kennedy-Johnson 
administration blamed conservative radio shows, initiating (through the DNC) a system to monitor the 
airwaves and file extensive "fairness" complaints. As one operative later testified: "Our massive 
strategy was to use the Fairness Doctrine to challenge and harass right-wing broadcasters" into 
silence. The FCC concluded that the Fairness Doctrine provided "a pervasive and significant 
impediment to the broadcasting of controversial issues," and that news broadcasts and diverse 
viewpoints would flourish in its absence. 

The prediction was dead on. Informational formats (news, talk, and public affairs), just 7 percent of all 
AM stations in 1987, jumped to 28 percent in 1995--dramatic statistical evidence of the doctrine's 
chilling effect. 

Conservatives now worship talk radio, and liberals are scrambling to compete, if not reregulate. In 
1993, Democrats rallied to revive the Fairness Doctrine; Democratic congressman Bill Hefner of 
North Carolina distributed a pro-Fairness Doctrine flyer condemning "TV and Radio Talk Shows that 



often . . . make inflammatory and derogatory remarks about our public officials." But grassroots 
outrage over the "Hush Rush [Limbaugh] Law" was given voice via talk radio, and the effort stalled. In 
2000, however, the proposal resurfaced in the Democratic party platform. 

While it's easy to ridicule the Fairness Doctrine today, it wasn't easy before 1987. Statistical evidence 
of a chilling effect was unavailable while the doctrine was in effect. And lack of such proof led FCC 
critics to dismiss the "self-serving anecdotes of the broadcaster," as a Carter-era FCC official put it. 
The commission needed support, a backer of some prominence to defend its bold initiative from legal 
and political challenge. 

Dan Rather filled that role. The commission's official analysis featured the testimony of the "Managing 
Editor and Anchor of CBS News" as Exhibit A:  

When I was a young reporter, I worked briefly for wire services, small radio stations, and 
newspapers, and I finally settled into a job at a large radio station owned by the Houston Chronicle. 
Almost immediately on starting work in that station's newsroom, I became aware of a concern which I 
had previously barely known existed--the FCC. The journalists at The Chronicle did not worry about 
it; those at the radio station did. Not only the station manager but the newspeople as well were very 
much aware of this government presence looking over their shoulders. I can recall newsroom 
conversations about what the FCC implications of broadcasting a particular report would be. Once a 
newsperson has to stop and consider what a government agency will think of something he or she 
wants to put on the air, an invaluable element of freedom has been lost. 

Rather was the only celebrity journalist to speak out. The only other newsperson of any prominence 
quoted by the FCC in support of free speech was Bill Monroe of NBC's Meet the Press. With this 
scant support, the Reagan FCC ventured forth. 

Today, talk radio, cable TV networks, and Internet websites all benefit from the First Amendment's 
protection of electronic media. No single regulatory action advanced that constitutional shield further 
than the deregulation of broadcast content in August 1987. 

Conservatives have been rejoicing over Rather's departure. A glance at their own ranks, however, 
reveals a number of prominent organizations--the Eagle Forum, Accuracy in Media, and the National 
Rifle Association--that supported the Fairness Doctrine and petitioned the government to extend it. 
These conservatives got perfectly wrong what Rather got exactly right. Americans ought to clink their 
glasses one extra time, without irony, for an anchor who helped new networks take sail. 

Thomas W. Hazlett is a senior fellow at the Manhattan Institute and a visiting professor at the 
Wharton School.  

©2005 The Weekly Standard 

About Thomas Hazlett: articles, bio, and photo 

  
  
 
 


